Asumisoikeuslaki muuttuu

Päivitys 18.10.2017 – Lakiesitystä ei ole vielä annettu eduskunnalle ja seuraava mahdollinen käsittelypäivä on 27.10. ja jos silloinkaan ei ole lain ensimmäistä käsittelyä niin sen käsittely venyy ainakin 7.11. asti koska siinä on 1 väliviikko.

Lain ensimmäisessä käsittelyssä lakiesitys annetaan jonkin valiokunnan käsiteltäväksi ja tämän jälkeen valiokunta antaa mietintönsä eduskunnalle ja lain toisessa käsittelyssä lakiesitys joko hyväksytään tai hylätään.

Näyttää siltä ettei lakia saada aikaiseksi heti vuoden 2018 alusta lähtien, mutta eihän sitä koskaan tiedä vaikka valiokunta ja eduskunta tulisivat jouluna käsittelemään uutta ASO-lakia.

***********************************

ASUMISOIKEUSLAKI MUUTTUU.

Lausuntokierros on käyty ja hallituksen olisi tarkoitus syyskuun 2017 aikana antaa lakiesitys eduskunnan käsiteltäväksi ja uuden lain pitäisi tulla voimaan jo vuoden 2018 alusta lähtien.

Tässä vaiheessa ei ole vielä tiedossa lakiesityksen yksityiskohdista mutta lausuntokierroksella olleen esityksen ja siihen annettujen lausuntojen perusteella voisi arvella muutoksia tulevan ainakin:

  • jonotusnumeroon
  • asunnonhakuun
  • hallinnointiin

JONOTUSNUMERO

  • Muuttuu määräaikaiseksi (12kk ARVIO, IHAN HATUSTA VEDETTY)( tähän asti numero on ollut ikuinen ellei sitä ole käytetty. Toisin sanoen jos jollain on ASO-järjestelmän alkaessa haettu numero eikä sitä ole käytetty niin se sama yli 20vuotta vanha numero on voimassa vielä tänäkin päivänä.)(uudessa laissa on numero muuttumassa määräaikaiseksi ja lausunnoissa on puhuttu 3-24kk määräaikaisuudesta ja tästä voisi päätellä, että määräaikaisuus asettunee sinne noin 12 kuukauden paikkeille)
  • Siirtymäaika (18kk ARVIO, IHAN HATUSTA VEDETTY)(Vanhat numerot eivät poistuisi heti uuden lain tullessa voimaan vaan vanhoille numeroille olisi tulossa siirtymäaika, jonka pituudesta on lausunnoissa vilahdellut 6-36kk lukemia eli voisi arvailla asettuvan sinne 12-18kk paikkeille)
  • Yhtiökohtainen jonotusnumero (ei todennäköinen)(Jonotusnumeron muuttamista aluekohtaisesta yhtiökohtaiseksi on ehdotettu, mutta tämä ei ole saanut laajempaa kannatusta)
  • Jonotusnumeron maksullisuus (ei todennäköinen)(Jonotusnumeron hakemista on ehdotettu maksulliseksi eli muutaman kympin maksu aina jonotusnumeroa haettaessa, mutta tämäkään ei ole saanut laajempaa kannatusta)
  • Jonotusnumeron hallinnointi (ei todennäköinen)(Jonotusnumerointia ylläpitävät tällä hetkellä kuntien ”asunto-osastot”. Tätä on ehdotettu muutettavaksi niin, että jonoa hallinnoisi ARA tai ASO-yhtiöt ja myös vanha malli saa paljon kannatusta. Asia ei kuitenkaan ole asukkaille erityisen relevantti)

ASUNNONHAKU

  • Jonon ohituskaista( uuteen lakiin on joillain toimijoilla halua lisätä jonotusnumeroon perustuvan asunnonjaon rinnalle ohituskaista. Eli asunnon voisi antaa sosiaalisin perustein myös sellaiselle jolla ei ole hakijoiden joukossa pienin jonotusnumero. Mm. kaupungin vuokra-asunnoissa asuvat asetettaisiin etusijalle vapautuviin ASO-asuntoihin jonotusnumerosta riippumatta. Myös sellaisia mielipiteitä on ilmassa, että ASO-talossa vapautuvaan asuntoon olisi jo talossa asuvalla etuoikeus)
  • Asukasvalinta(etenkin ASO-toimijat haluaisivat itse päättää asukasvalinnoista, mutta varsinkin ASO-asukkaiden joukosta löytyy vastustusta tälle)

ASUMISOIKEUS-SOPIMUKSEN IRTISANOMISMAHDOLLISUUS

  • Sopimuksen irtisanomismahdollisuus ns.”taloudellis- tuotannollisista” syistä.( ASO-yhteisöt haluaisivat mahdollisuuden irtisanoa asumisoikeus-sopimus tietyistä taloudellisista syistä eli haluaisivat luopua ikuisista sopimuksista ja asukkaat tietysti vastustavat tätä vaikka aso-toimijat vakuuttelevatkin, että sopimusten purkaminen olisi mahdollista vain poikkeustapauksissa ja viranomaisten täydessä kontrollissa )

Tiivistettynä asukkaan tai asukkaaksi aikovan kannalta tärkeimmät muutokset.

Jonotusnumeron määräaikaisuus.

Tämä suosii tietysti niitä jotka eivät ole tajunneet hakea omaa numeroaan n. 20 Vuotta sitten ja uudistuksesta kärsivät ne jotka ovat aikoinaan hakeneet itselleen numeron.

Perusteluina muutokselle on mm. se, että ASO-asuminen on sosiaalisesti tuettua ja se on tarkoitettu lähinnä niille joilla ei ole mahdollisuutta hankkia omistusasuntoa eli asunnot tulisi kohdentaa niitä eniten tarvitseville ja tästä syystä kymmeniä vuosia sitten haettu jonotusnumero ei näiltä osin välttämättä oikein vastaa ASO-asumisen periaatteita eikä tarpeita.

Muutos tullee aiheuttamaan etenkin Helsingissä jonkin sortin hakijaryntäyksen, koska uusillakin hakijoilla on mahdollisuus kantakaupungin halutuimpiin kohteisiin (kts. Jutun Lopussa vuokravertailu eri kohteissa joista selviää ASO-asumisen edullisuus Helsingissä)

Jonon ohituskaista.

Toteutuessaan tämä huonontaa ns. tavallisen duunarin saada kohtuuhintainen asunto, koska kaikki tietävät kuinka vaikeaa on ns. tavisten mahdollisuus saada kaupungin vuokra-asunto Helsingissä. Ja kun voi arvella, että siirtymistä kaupungin vuokra-asunnoista asumisoikeuskohteisiin tulee tapahtumaan entistä enemmän HASO:n uudisasuntojen halvemman vuokran takia niin asumisoikeustaloihin muuttaa niitä, jotka läpäisevät kaupungin vuokra-asuntoihin pääsevien kriteerit ja muille jää asuntokannasta vähemmän jaettavaa.  (vs. Kaupungin vuokra-asuntojen vuokrat.) kts. Jutun Lopussa vuokravertailu.

Mahdollisuus asumisoikeus-sopimuksen purkamiseen vastoin asukkaan tahtoa.

Tämä koskisi lähinnä ns. muuttotappioalueita joissa asuntotarjonta on paremmin balanssissa kuin esim. Helsingissä.

ASO-järjestelmässä puhutaan toimijoiden yleishyödyllisyydestä eli toiminnan pitäisi olla voittoa tavoittelematonta, mutta eräiden arvioiden mukaan on osa toimijoista suhmuroinut itselleen huomattaviakin voittoja. Tästä syystä asukkaiden pelkona on, että asumisoikeusasunnot muutettaisiin vapaan rahan vuokra- tai omistusasunnoiksi ja näin ollen tuo alkuperäinen tarkoitus asumisjärjestelmän yleishyödyllisyydestä ja voitontavoittelemattomuudesta ei toteutuisi.

Tosin kuten jo sanottu ei se joidenkin mielestä toteudu tälläkään hetkellä joidenkin toimijoiden kohdalla.

VUOKRAVERTAILU:

Uusien ASO-asuntojen vuokrat ovat alemmat kuin kaupungin vuokra-asuntojen vuokrat ja tämä koskee Helsinkiä ja lähinnä HASO:a. Muiden ASO-toimijoiden vuokrat ovat HASO:a korkeammat, poislukien ja ehkä lisäyksellä muutama yhdistysmuotoinen toimija.

VERTAILU: noin 2016-17 sisällä Kruunuvuorenrannassa valmistuneiden talojen vuokravertailua. Talot ovat lähellä toisiaan, mutteivat tietysti ole täysin verrattavissa keskenään, mutta antavat selvän kuvan vuokrien suuristakin eroista eri toimijoiden välillä

Yhtiö Asunnon koko m2 Vuokra e Vuokra e/m2 Asomaksu
HASO 53 613 11,57 29484
Eräs asoyhtiö 48,5 610 12,58 25949
Toinen asoyhtiö 50,5 712 14,1 29638
Kolmas asoyhtiö 49,5 794 16,04 30234
Kaupungin vuokra-asunto (HEKA) 48,5 681 14,04
Vapaan rahan vuokra-asunto 50 1013 20,26

Ja pari esimerkkiä Jätkäsaaresta

Yhtiö Asunnon koko m2 Vuokra e Vuokra e/m2 Asomaksu
HASO Sandis 40 492 12,3 25197
HASO Sandis 56 640 11,43 32777
HASO Sandis 79,5 848 10,67 43428
Vapaarahoitteinen vuokra-asunto 30 824 27,47
Kaupungin vuokra-asunto. Ruoholahti 65 837 12,88

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s